Ensimmäisenä
työnä otettiin virtavehkeet pois tieltä. Jakopään luota koppa pois ja
hihnan kiristimet löysättiin ja jakohihna pois paikoiltaan. Sitten
vesipumppu ja sen hihna.
Tämän jälkeen siirryttiin ottamaan pois imu- ja pakosarja. Kun nämä oli
otettu pois niin venttiilikoppa auki, pultit irti ja nokat pöydälle.
Kansi ruuvattiin pois ja käännettiin moottori ylösalaisin. Sitten
öljypohja pois paikoiltaan.
Avattiin kiertokangen pultit ja ujutettiin männät pois sylintereistä.
Näin kun kone oli levällään niin oli myöskin aika kasata se. Mutta ennen
sitä katsottiin sylinteriputkiin onko niissä paljon kulumaa ja
mitattiin kaikkien sylinteriputkien mitat omalla työkalulla.
Männänrenkaat laitettiin puristustyökalun avulla kasaan ja työnnettiin
männät varovasti takaisin sylinteriputkiin. Kiertokangen laakerit
laitettiin paikoilleen ja pultit kiinni. Sitten ruvettiinkin kasaamaan
konetta päinvastoin miten purettiinkin, katsottiin vielä että jako menee
kohdilleen, pultit oikeaan momenttiin ja kone olikin valmis. Mainintana
työhön että moottori kannattaa puhdistaa hyvin ennen kun alkaa
työstämään ja näin on myös mukavampi työskennellä. Moottorin purkuun
saattaa myös tarvita merkkikohtaisia työkaluja joihinkin osiin.
(Osa kuvista on hävinnyt entisen tietokoneen mukana niin jäi kuvien osalta vähän vajaaksi.)
Tekijät:
Jesse Oksanen
Juuso Vainisalo
Topi Ahonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti