Kytkimen korjaus tehtävä
KUVIA EN VOINUT LISÄTÄ KOSKA NE MENI EDELLISEN PUHELIMEN MUKANA JÄRVEN POHJAAN.
Ennen homman aloittamista muista tulostaa tiedot esim autodatasta tai adtiedosta.
1. Kytkimen irroittamiseksi on ensin irroitettava vaihteisto moottorista.
2. Avaa paineasetelman pultteja ristikkäisessä järjestyksessä n. kierros kerrallaan, kunnes lautasjousen paine on hellittänyt.
3. Kierrä pultit irti ja nosta sitten
paineasetelma ja kytkinlevy pois. Varo ettei kytkin levy putoa, koska
se ei ole missään kiinni.
4. Sitten irroitetaan painelaakeri.
5. Irroita kytkinhaarukka.
6. Pyyhi kaikki osat puhtaaksi bräkliinerillä tai kitkapinnan puhdistajalla. Myös kytkinlevyn booreihin on hyvä laittaa vähän kuumuuden kestävää rasvaa tai vaseliiniä sekä myös painelaakeriin ja irroittimeen.
7. Kytkinlevy on vaihdettava uuteen aina jos siinä on havaittavissa kitkapintojen liiallista kulumista tai boorit ovat kuluneet huonoksi. Myös öljyinen kytkinlevy on käyttökelvoton, MUISTA aina tarkistaa kampiakselin päätytiivisteet.
8. Tarkista kytkinlevyjen kitkapintojen kuluneisuus. Min. kuluneisuus n. 1.5 - 2.0mm
9. Vaihda paineasetelma uuteen, jos
sen painelevy on kulunut kovin uraiseksi tai asetelmassa on muita
haittavia vaurioita. Tarkista myös, että lautasjousen kielet ovat
samalla korkeudella.
10. Tarkista vauhtipyörän pinta. Syväurainen vauhtipyörä joko koneistetaan tasaiseksi tai se vaihetaan kokonaan uuteen.
11. Kytkinremontin yhteydessä on painelaakeri aina viisasta vaihtaa uuteen.
12. Kytkimen asennus tapahtuu
päinvastaisessa järjestyksessä, kuin purku. Ennen paineasetelman
pulttien lopullista kiristystä on kytkinlevy keskitettävä, jotta
kytkinakseli voi vaihteistoa asennettaessa menä paikalleen. Keskitys käy
helpommin erikoistyökalun tai irrallisen kytkinakselin avulla, mutta se
voidaan tehdä myös sopivan tangon tai puusta sorvatun akselin avulla.
Pultit kiristetään ristikkäisessä järjestyksessä vähän kerrallaan.
14 Asenna vaihtesto päinvastaisessa järjestyksessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti